Wyzwania w realizacji kluczowego odcinka drogi ekspresowej

Wyjazd ze stolicy w kierunku północnym to jeden z najbardziej zakorkowanych punktów w kraju. Codziennie tysiące kierowców stoją w gigantycznych korkach, próbując dostać się do pracy. Problem ten istnieje od wielu lat, ale jego rozwiązanie wciąż pozostaje odległą perspektywą.

Długa historia planowania

Koncepcja budowy trasy szybkiego ruchu w tym miejscu sięga lat 70-tych ubiegłego wieku. Jednak dopiero w 2007 roku zaczęto poważnie mówić o jej realizacji. Od tego czasu projekt napotykał liczne przeszkody, w tym protesty mieszkańców i problemy z uzgodnieniami między instytucjami.

Obecny stan prac

Pod koniec 2023 roku ogłoszono przetarg na wykonanie projektu budowlanego. Pomimo otwarcia ofert w grudniu, do tej pory nie podpisano umowy z wykonawcą. Według najnowszych informacji, ma to nastąpić w pierwszej połowie 2024 roku.

Planowany przebieg trasy

Droga ma mieć długość 12,9 km i przebiegać przez tereny silnie zurbanizowane. Planowane są dwa tunele o długości około 1 km każdy, a także liczne wiadukty, kładki i przejścia dla zwierząt. Trasa ma mieć po trzy, a miejscami nawet cztery pasy ruchu w każdą stronę.

Przewidywany harmonogram

Według optymistycznych szacunków, dokumentacja projektowa może być gotowa w 2026 roku. Jednak biorąc pod uwagę dotychczasowe opóźnienia i złożoność inwestycji, realistyczny termin ukończenia budowy to najwcześniej 2034 rok.

Podsumowanie

Realizacja tego odcinka drogi ekspresowej jest niezwykle istotna dla usprawnienia ruchu w aglomeracji. Niestety, ze względu na liczne wyzwania techniczne i proceduralne, kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Przez najbliższą dekadę nie należy spodziewać się znaczącej poprawy sytuacji na tym odcinku.